Veel gestelde vragen.

Direct een antwoord op je vragen over je reis naar Peru, Bolivia en Ecuador.

Vragen over Gezondheid

Welke vaccinaties heb ik nodig?

Voor onze reisbestemmingen heb je vaccinaties nodig. Tura-Travel is niet bevoegd om medische adviezen aan haar reizigers te verstrekken. Voor de meest actuele informatie verwijzen we je naar je lokale GGD.
Vergeet niet je vaccinatieboekje tijdens de reis mee te nemen!

Hoe voorkom ik hoogteziekte?

Het is raadzaam niet te snel naar grote hoogtes te reizen. Middelen om de hoogteziekte tegen te gaan zijn veel water en cocathee drinken. Verder is het belangrijk dat je, voordat je de hoogte in gaat, genoeg rust neemt, geen rood vlees eet, geen alcoholische dranken drinkt en niet rookt. Verschijnselen van hoogteziekte kunnen zijn: duizeligheid, hoofdpijn en overgeven. Over het algemeen zul je, wanneer de verschijnselen zich voordoen, binnen 48 uur weer beter voelen. Indien je last krijgt van de hoogte, wacht dan niet te lang en licht je gids, buschauffeur of hoteleigenaar in. Deze mensen hebben veel ervaring met hoogteziekte en kunnen een inschatting maken of het bijvoorbeeld nodig is om bij een dokter langs te laten komen. We raden mensen met hart- en vaatziekten, longproblemen, hoge bloeddruk of suikerziekte altijd aan de dokter in eigen land in te lichten over hun reisplannen.

Hoe is het gesteld met de hygiëne in deze landen?

Van onze hotels kun je verwachten dat het er schoon is, maar op plekken als busstations en in restaurants is het soms slecht gesteld met de hygiëne. Neem dus altijd extra wc- papier en zeep mee in je handbagage. Drink geen leidingwater, maar drink alleen water uit flessen en kijk altijd goed of de dop is verzegeld wanneer je een fles water koopt. Je kunt altijd thee, koffie, frisdrank of bier drinken. Let op wat je eet, eet alleen gekookte groenten en geschild fruit. Probeer ijsblokjes, melk en rauwe visschotels te vermijden.

Wat neem ik mee in mijn reisapotheek?

In Peru, Bolivia en Ecuador kun je in principe alles kopen in een apotheek wat in je land van herkomst ook wordt verkocht. Naast de eventuele medicijnen die je gebruikt, raden we aan om paracetamol, aspirine, pleisters, jodium of een flesje puur alcohol, antidiarreetabletten, ORS tegen uitdroging, antimuggencrème, antizonnebrandcrème, lippencrème, een pincet en een schaar mee te nemen. Ga je de Incatrail of een andere trail lopen, dan zijn waterzuiveringstabletten een tip. Indien je snel zeeziek wordt en naar de Galápagos Eilanden gaat, zijn reistabletten handig om bij je te hebben.
Twijfel je of je iets wel of niet moet meenemen, schakel dan vooraf altijd je arts in.

Reisbescheiden

Wat is de inhoud van mijn reisbescheiden?

De reisbescheiden bestaat uit de volgende documenten:
– het definitieve reisschema,
– de vouchers met alle reisdetails en
– eventuele vliegtickets (indien van toepassing).

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

Ons streven is om je reisbescheiden een maand voor vertrek per post naar je op te sturen. Controleer de reisbescheiden na ontvangst goed op juistheid zoals bijvoorbeeld de reisdata, gegevens van de deelnemers, etc. We raden je tevens aan om een goede reisgids over het land mee te nemen.
Je ontvangt van ons één of meerdere vouchers van alle bevestigingen van Tura-Travel voor de gehele reis. Deze kun je ter plaatse overhandigen of tonen aan de lokale agent. Let wel: de tickets voor het transport worden vaak pas overhandigd in het hotel op de plaats van vertrek.

Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?

Je paspoort moet bij vertrek uit Peru, Bolivia of Ecuador minstens nog een half jaar geldig zijn. In totaal kun je als toerist 90 dagen achtereen in Peru, Bolivia of Ecuador blijven.

Heb ik een visum nodig?

Reizigers uit Nederland en België hebben geen visum nodig voor Peru, Bolivia en/of Ecuador.

Vragen over de boekingsprocedure

Hoe vraag ik een offerte aan en wat zijn de kosten?

Je kunt je offerte aanvragen via onze website aanvragen. Uiteraard kunt u ons hiervoor ook bellen. Het aanvragen van een offerte bij Tura-Travel is geheel vrijblijvend.

Hoe werkt de procedure bij het aanvragen van een offerte en het boeken van een reis?

Bij Tura-Travel kun je een reis laten samenstellen geheel op basis van je eigen wensen.
Onze werkwijze is als volgt:
1. Via de website, een e-mail naar info@tura-travel.nl of telefonisch (030-2766706) kun je contact met ons opnemen en je reiswensen kenbaar maken.
2. Op basis van je gegevens of het gevoerde telefoongesprek doen we een eerste voorstel.
3. Wanneer het voorstel naar wens is, brengen wij een definitieve offerte uit.
4. Indien je akkoord gaat met deze offerte, ontvang je van Tura-Travel je boekingsbevestiging/factuur. Uiterlijk tien dagen voor vertrek ontvang je de reisbescheiden, zoals bijvoorbeeld de hotelgegevens en de gegevens van onze lokale vertegenwoordiging op je bestemming.

Welke gegevens heeft Tura-Travel van mij nodig om te kunnen boeken?

Het reserveren van de door je gewenste reis kan eenvoudig via de website, telefoon of per e-mail. Om te reserveren zijn per persoon de volgende gegevens nodig:
– Naam volgens paspoort,
– Paspoortnummer,
– Geslacht,
– Geboortedatum,
– Adresgegevens en telefoonnummer van de contactpersoon.

Als ik wat wil wijzigingen na mijn boeking hoe werkt dat?

Wij verwijzen je hiervoor naar artikel 7 van onze algemene voorwaarden. Houd er rekening mee dat aan wijzigingen altijd extra kosten zijn verbonden.

Hoe annuleer ik mijn reis?

Annuleren dient ten alle tijde schriftelijk te gebeuren. Je kunt je annulering sturen naar ons postadres of per e-mail naar info@tura-travel.nl. Na ontvangst wordt je annulering in behandeling genomen. De annuleringsvoorwaarden kun je terug vinden in onze algemene voorwaarden. Nadat je annulering behandeld is krijg je per mail hiervan de bevestiging. Je kunt de nota indienen bij je verzekeringsmaatschappij en zij bepalen of je de annuleringskosten vergoed krijgt.

Betalen

Wanneer moet ik betalen?

Bij het tot stand komen van de overeenkomst ontvangt je van Tura-Travel een factuur en doe je een aanbetaling van 30% van de totale overeengekomen reissom. Betaling van het restant van de reissom moet uiterlijk 2 maanden voor de dag van vertrek plaatsvinden.
Wanneer je binnen 2 maanden voor vertrek boekt, dien je het totale bedrag in één keer over te maken.

Wat zijn bijkomende kosten?

Niet bij de reissom inbegrepen zijn de reserveringskosten van € 17,50 en een bijdrage aan het Calamiteitenfonds van € 2,50 per boeking.

Als ik vragen, problemen en klachten heb tijdens mijn reis, aan wie moet ik deze doorgeven?

Vragen, problemen of klachten op de plaats van bestemming: probeer in eerste instantie altijd zelf je vragen, problemen of klachten bij bijvoorbeeld je hotel op te lossen. Je kunt ook altijd contact opnemen met onze agent ter plaatse. Zij kunnen je op allerlei manieren behulpzaam zijn. De contactgegevens van onze lokale agenten staan op de reisbescheiden vermeldt die je van ons hebt ontvangen.
Tura-Travel heeft ook een telefoonnummer in Lima (Peru) waar je naar toe kan bellen (24 uur per dag/7 dagen per week) in geval van nood. Dit telefoonnummer is ook vanuit Bolivia of Ecuador te bereiken. De betreffende contactpersoon spreekt altijd Spaans en Engels.

Ik heb een onopgeloste klachten

Wordt je klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost, dan kun je de klacht binnen één maand na afloop van de reis, voorzien van een motivatie, schriftelijk indienen. Na ontvangst van je opmerkingen, versturen we je altijd een ontvangstbevestiging. Een inhoudelijke reactie op je opmerkingen geven we binnen één maand.